Khamis, 7 Oktober 2010

CHINTA : Negara Apa Aku Tinggal Neh??

Tak penah pon menonton cte neh. CHINTA yang dibintangi Fasha Sandha. Kisah sorang mangsa sumbang mahram yang kemudiannya berdendam ngan takdir. Erti kata lainnya, berdendam ngan Tuhan, Pemilik takdir tuh sendiri.

Arini kebetulan tertengok sambil sembang-sembang dengan hosmet. Dan aku terkejut dengan dialog yang dilontarkan para pelakon.

"Orang sekarang ni pakai tudung pun bukan sebab tuntutan agama, tuntutan masyarakat je!"

"Tulah, i dulu pun, masa kat kampung, i pakai tudung, solat, semua sebab terpaksa..." Suara penuh kecewa.

Dan beberapa lagi rentetan dialog yang aku rasa aneh sungguh. Mungkin ke aku terlalu kolot? Huh, tatau.

Dan aku perasan ada satu dialog Fasha Sandha dimutekan. Malah sub BI yang sebelum ni mengiringi setiap perjalanan cerita jugak tak muncul di screen. Setelah menadah telinga dan gigih menafsir, dialog tersebut ialah..

"...kalau nak marah, marah la kat Tuhan."

Dengan muka penuh mengejek.

Aku pening neh. Apakah ini sume? Aku jarang tengok cte Melayu sebenarnya, since duduk rumah sewa lebih banyak ngadap lappy. Tapi takde la tak follow trus cte Melayu sebab aku peminat cte Melayu gak.

Cuma akhir-akhir ni aku perasan, bebas sungguh para pengkarya berkarya. Sampai langsung mengenepikan norma-norma beragama. Aku rasa masih ada banyak lagi cara lain yang boleh menonjolkan tema dendam terhadap takdir tuh.

Dan yang aku tertanya-tanya, bagaimana ngan akidah para pelakon? Memang la dorang hanya berlakon, berpura-pura, tapi, dengan mengucapkan dengan nyata ayat-ayat yang mempersoalkan Tuhan, mana sebenarnya kedudukan agama neh?

Kolot ke aku bila aku terpikir macam neh?


P/S: Teringat satu dialog cerita Melayu yang mengatakan Tuhan, agama, solat, puasa, dan zikir hanya untuk mereka yang miskin papa kedana. Aduhhhhh...

Tiada ulasan: