Khamis, 2 Disember 2010

Kau Sape Nak Bagi Arahan kat Aku? Kau TL ker?

3 hari nih aku jawab call sekejap je, sebab aku and da rest dah di assign untuk guide agent-agent baru. Kat sini, boleh dikatakan setiap tiga minggu ada je agent baru yang akan masuk. Cuma kali neh, memang sangat ramai, cecah 30 orang.

Selalunya, setiap satu batch yang masuk memang ramai, tapi dalam tempoh training 3 minggu, ada je yang tarik diri dek tak tahan ngan macam-macam. Sama ada rasa tak mampu ingat macam-macam produk Hotlink, atau rasa tak tahan ngan kerenah customer yang pelbagai. Ada jugak yang rasa payment terlalu kecik untuk kerja yang begitu penat dan menekan. Justeru, selalunya yang tinggal hanya beberapa kerat, contohnya batch aku dulu, cuma ada 9 orang.

Tapi, apa je yang mudah? Even lapar pon still kena makan dan mengunyah, menelan dan menikmati makanan, baru la rasa lapar akan terganti dengan kenyang. See the point? Pape hal pon perlukan usaha, dan susah payah, ok? Uff... terlari topik. Sila kembali ke landasan.

Bila seramai tuh agent baru, dan dorang ni plak memandangkan sumenya manusia jadi perangai memang la sangat berbeza sesorang. Apa la kudrat sorang TL untuk perhatikan kesemua 30 orang agent. Lantas, beberapa orang senior agent ditugaskan menjaga dan membimbing agent baru neh ke jalan kebenaran.

Agent tuh plak, merangkap keempat-empat kitorang.

Tugas nampak mudah dan seronok. Yelah, hanya perlu berlegar di sekitar agent baru, tolong jawab kemusykilan dorang, boleh ala-ala kerek kalau soklan depa merapu dan tak sepatutnya ditanya. Plus, ada kuasa untuk menyuruh dorang laju-laju sikit menaip, jangan tanya soklan tak bijak, sila cakap nicely, pls remove your not ready status, dan macam-macam lagik yang sekali imbas, uff, macam TL.

And the best part is, bukan saja hanya perlu entertain diorang, malah tak perlu jawab call. Tak perlu peduli andai call beeping bagai nak pecah floor. Heh, yang penting, kitorang nampak semacam seronok sebab boleh bersembang dan bergelak tawa.

Lantas, apa lagik.... ramai jugak la yang hangin dan bengkek ngan kitorang berempat. Ketidakpuasan hati tuh bagaimanapon hanya disampaikan dalam nada paling sopan dan santun. Tersenyum dengan pandang penuh erti, menepuk-nepuk bahu ngan gaya penuh makna, atau kalau extreme sket pon, hanya mampu memanggil kitorang ngan panggilan, MANDUR.

Cuma, dalam menahan rasa tak senang tuh, ada jugak yang menyebabkan aku masih mengenang bendalah tuh selaku ingatan yang taknak aku lupakan.

Salah sorang agent yang agak baru, cuma tak la sebaru budak-budak yang baru 3 hari jawab call, nak bersembang. Malangnya, dia gi bersembang ngan budak baru yang tengah jawab call. Maka dalam nada bergurau aku suruh dia jangan kacau budak tuh dan sila duduk kat tempat dia.

Mana la aku sangka dia akan sentap giler sampai air mukanya berubah sakan.

"I just want to ask her something. Why you like this ha?" Katanya, muka mula memerah.

Aku masih berpeluk tubuh sambil tayang senyum yang sentiasa sweet.

"Dont disturb her la, she's answering calls. Why dont you remove ur Not Ready and answer calls as well?" balas aku, masih senyum segaris.

"Eh, why you are so busybody ha, since when you are my Team Leader to tell me remove my Not Ready or not??" bentaknya, sambil menjeling sangat marah. Langkahnya segera hilang dan kembali ke seat.

Aku takat angkat bahu, berpandangan sesama bebudak lain dan sambung tersenyum.

Budak tuh, masih terlalu baru, hanya 3 minggu jawab call. Dan hanya kerana dia bengang aku tak perlu jawab call, menyangka aku bermain-main sambil berpeleseran dalam floor, meledak tatkala aku melarang dia mengganggu agent yang di bawah pengawasan aku.

Uff... apa yang dia dan agent lain tatau, agent baru yang di bawah pengawasan kitorang berempat, seriously, memang bawah tanggungjawab aku.

Bila dorang tuh buat silap, cam salah hantar case, hantar case tak lengkap, hantar case terabur, dan letak Not Ready sesuka hati, hold customer sampai tiga pat kali, memanjangkan call, dan seribu satu mendalah haru, yang kena panggil mengadap dengan Team Leader atau SME, adalah kitorang berempat.

Andai kata si budak baru tadi kacau orang dan takde kena mengena ngan aku, seyes la, aku jeling sebelah mata je. Tak kuasa kot nak melarang orang kalau takde masalah ngan aku.


P/S: Oh ya, budak yang sentap tuh, sebetulnya bawah pengawasan TL sebab suka letak Not Ready sesuka hati.

Tiada ulasan: