Rabu, 8 September 2010

Tertinggal Beg dalam LRT ^^

Tiket bas aku pukul 2130 8-9-2010. Makcik aku pulak balik ngan adiknya pagi 8hb, justeru aku yang memang pemalas nak pikul barang banyak-banyak neh memang sengaja la nak tumpangkan barang kat makcik aku tuh. Jadi, gigih la bwak beg balik kampung, beh galas, beg plastik, dan plastik-plastik kueh raya naik LRT ke Dato' Keramat.

Dalam perjalanan aku tetido-tido cam selalu. Terjaga sewaktu satu stesen je lagi dari Dato' Keramat. Dan sebaik sampai, aku selamba mencapai beg yang di depan mata tanpa tersedar sesuatu.

Sambil berjalan keluar, terfikir sesuatu yang lain.

Huh, tadi berat, sekarang ringan pulak. Huh, tadi penat kot sebab tu rasa berat. Ok, takpe la.

Tapi kemudiannya...

Aku bawak banyak beg kan. Huh~ Errrk~! Beg~!!

Baikla, aku baru tersedar aku dah tertinggal beg balik kampung. Nasib baik otak masih mampu berpikir, bergegas ke kaunter dan memaklumkan staff RAPID.

"LRT adik naik tadi nombor berapa?"

"Errk... LRT ada nombor ke?" Erk~ sejak bila LRT ada nombor cam bas?

"Eh... mestilah ada dik, adik tak ingat ke nombor berapa?" Soalnya lagi.

Aku dah buntu, mata nampak beg dan baju-baju kat dalam je. "Saya tatau~!"

Suara dah syahdu. Peluh dah merenik sebesar bijik jagung.

Staff tu tak cakap pape, terus capai telepon depan mata dan hubungi sesorang. Tak lama aku berpusing-pusing resah giler, dia panggil. Katanya beg tersebut dah jumpa, tapi aku kena pegi wangsamaju.

No hal, anything, asalkan aku dapat balik. Jam dah menunjukkan pukul 1850. Lagi setengah jam sebelum azan maghrib.

"Tak payah beli tiket, adik masuk je sini, naik LRT pegi Wangsamaju jumpa staff kat sana ye," Kata salah sorang staff kat situ sambil bukakan pagar laluan manual pada aku. Aku hanya mampu mengangguk masa tuh.

Sampai kat Wangsamaju, orang sangat ramai. Staff yang ada kat kaunter pulak hanya sorang, justeru aku biarkan dia melayan orang yang ada dulu. Tapi sebelum tuh aku tanyakan beg aku, dan katanya, "oh, beg tu belum jumpa lagi dik, orang yang pegi cek tu belum balik lagi."

Huh?

Erk... takpela, aku tunggu.

Lama jugak menunggu, hingga la orang benar-benar surut di situ, baru la staff tersebut datang dan bagikan beg aku. Alhamdulillah.... satu kelegaan.

Sudahnya, sebaik sampai di stesen Dato Keramat semula, azan pun berkumandang. Dan apabila tiba di rumah makcik aku, pakcik dan makcik aku dah pon selamat berbuka puasa, tapi cencaru bakar cecah air asam peberet aku masih tersusun elok dalam hidangan, yang selalunya akan makcik aku belikan jika aku berkunjung.

Bila terangkan mengapa aku begitu lewat tiba, macam biasa, hampir berbuih jugak mulut aku menangkis bebelan dan cecehan pakcik aku tu, haha.

Tapi, papepun, aku sangat berterima kasih pada staff RAPID tersebut. Sangat baik dan pantas.

Oh ya, sebelum terlupa, Selamat Hari Raya pada semua. Maapkan salah dan silap dan apa saja yang mengguris rasa korang yang membaca. Jugak, timekasih atas masa yang diluangkan.

P/S: Tak sabar kembali ke kampung, rasanya lebih setengah tahun tak jumpa ngan adik aku si nurse latihan tu. MAW? Kata mak aku, hari-hari dia call aku pakai phone rosak sape-tah-bagi.