Jumaat, 25 Disember 2009

100 jugak..

Setelah kira-kira setengah tahun akhirnya entry yang telah aku tulis dah pun mencecah angka seratus.

Takde la apa yang nak dibanggakan pun, haha... Tapi aku tak sangka la kiranya mampu jugak mencecah angka neh. Almaklumla, meskipun aku agak suka menulis dan merepot apa saja yang berlaku, tapi ada masa beberapa hal yang berlaku tu tak la sesuai sangat nak dikongsikan memandangkan aku agak kurang suka menulis bebenda yang menguciwakan bila dikenang. Secara tidak langsung kebanyakan idea yang datang selalu aku padamkan tanpa sempat tulis pun terlebih dahulu.

Aku berjaya mempunyai blog sendiri, thanks to zuzack yang memperkenalkan pada aku betapa mudah sebenarnya nak sign up. Dan credit to bruk yang sentiasa menyokong walau adakala beliau merajuk-rajuk manja dengan aku.

Bila tang tajuk je, aku memang tak dapat lari dari menggunakan nama ESFIE. Sebab ini adalah satu-satunya nama yang aku selalu terpikir selain nama aku sendiri. Dan biasanya orang akan bertanya apakah ESFIE. Setiap kali jugak aku akan katakan, nama ni aku jumpa masa F4 kalau tak silap. Nama yang terukir pada sebilah pedang hiasan dalam sebuah cerpen bersiri masa tu. Pemilik pedang tu pulak namanya Saifuddin. Jadi untuk memudahkan jawapan aku akan katakan je, esfie adalah nick saifuddin. Hahaha...

Emel aku sendirik, pun akan menyebabkan aku ditanya, apakah Salir?

Jawapan aku tetap panjang jugak. Salir adalah salah satu watak dalam cerpen-tak-sempat-siap yang pernah aku tulis. Kenapa jawapan aku menjadik panjang, kerana selepas jawapan sebaris di atas akan ada soalan-soalan lain yang menyusul. Antaranya:

"Ko tulis cerpen ek?"

"Ko tulis sendiri?"

"Cerpen ko pasal apa?"

"Kenapa tak publish?"

Dan macam-macam lagi.....

Pasal update plak, pada permulaan aku mengelak untuk selalu update kerana tamau gila blog. Kemudian, bila aku mula menjadi follower, aku dapati blog punya dunianya sendiri, yang mana memang mengasyikkan. Dan aku mula cuba mencipta gaya penulisan yang tersendiri. Bila dah mula selesa ngan beberapa gaya penulisan otomatik la aku dah tergila blog sikit demi sedikit, mula gila blogwalking dan makin selalu update.

Awalnya bila aku terbaca beberapa blogger menggunakan perkataan 'penulis' sebagai ganti diri, aku tertanya apakah ia satu kemestian. Kemudian, aku terbaca pula blogger menggunakan perkataan 'aku' saja dalam penulisan mereka. Dan ada beberapa yang aku temui, menggunakan singkatan nama sebagai ganti diri. Aku akhirnya memilih untuk selesa dengan diri sendiri dan tidak terikut dengan blogger-blogger otai.

Sepanjang berblog, aku selalu temui blog yang bermacam. Ada yang hanya berkisar tentang mereka dan dunia mereka, yang adamasa sangat memberi info buat aku. Ini kerana mereka bercerita tentang dunia pekerjaan, dunia keluarga, persahabatan dan seangkatan lagi. Ada jugak yang selalu berlawak, yang seringkali menyebabkan aku sakit perut akibat gelak yang melampau.

Blog-blog ini memberi inspirasi kepada aku yang hampir give up berblog waktu tu.

Follower? Hehe... aku sangat fail bila bab follower. Tapi, aku agak tak kesah pasal tu, sebab aku sedar ramai member-member aku sekadar SR. Hehe... apa nak heran, aku sendiri adalah SR yang berjaya.

Kebanyakan blog yang aku follow, aku hanya SR tanpa meninggalkan sebarang komen. Ini bukanla sebab aku tersangat malas nak meninggalkan sedikit kata-kata, malangnya adakala bruk aku sangat gemar merajuk hingga aku gagal untuk klik pada tang tinggal komen, justeru aku terpaksa redha untuk hanya jadi pelawat senyap.

Akhir kata, aku ingin terus menulis. Dan kalau boleh, hanya ingin titipkan perkara-perkara yang tidak mendatangkan kecederaan mental dan fizikal kepada penulis, pembaca, dan pengkomen (adakah perkataan ini??)...




p/s: Selama-lamanya yang pertama.... huahahhaa

save the earth...