Ahad, 13 Disember 2009

Buat Baik Berpada-pada

Buat baik berpada-pada, buat jahat sekali-sekala.

Heh, peribahasa yang sengaja ditukar dewasa neh. Apa yang cuba dkatakan, kalau nak buat baik pada orang, bersederhana la. Tak perlulah keterlaluan cuba menjaga hati seseorang sampai mengabaikan perasaan seseorang yang lain atau sampai menyakitkan hati dan pertimbangan sendiri.

Heh, dah lama aku cuba berlagak gembira setiap kali berblog. Pada aku, cukuplah DNO merakamkan kesakitan dan kepedihan, ONB, atau ESFIE, mestilah sentiasa rasional dan selalu mendatangkan kebahagian meskipun adamasa ia hanya satu rekaan. Kerana pernah satu ketika aku disogok dengan kata-kata yang akhirnya menjadi salah satu landasan aku.

Situasi: Kelas Bahasa Arab
Tahun: 2001

"Sape lagi tak faham maf 'ul bih ni?"
Soal Ustaz kecik - sebenarnya hanya berbeza beberapa tahun dengan beliau tapi kerana ilmu yang jauh lebih tinggi beliau layak menjadi guru. Matanya merenung sesatu wajah blurr di hadapan beliau.Pandangan jatuh pada renungan aku yang tepat ke buku.

"Faham tak?"

Aku angkat muka. Mengeleng sedetik. Tadah muka blurr.

"Rasulullah." Katanya sepatah. Pandang aku. "Mana maf 'ul mana maf 'ul bih?"

Aku makin kelam. Lagilah tak faham.

"Rasul tu maf 'ul, Allah maf 'ul bih." Terang ustaz kecik lagi.

Aku masih tak faham.

"Baca sekali lagi. Hidupkan baris belakang," arah beliau.

Aku diam.

"Rasulullahi."

Tetap aku mati kutu. Langsung tak datang kefahaman. Bagaimana dalam satu perkataan boleh ada maf 'ul dan maf 'ul bih??

Maf 'ul sifirnya mesti sentiasa marfu' atau sentiasa berbaris hadapan, dan tidak mungkin bertanwin. Manakala maf 'ul bih pula biasanya selepas perkataan maf'ul dan sentiasa berkeadaan maftuh, sama ada berbaris bawah atau atas bergantung kepada perkataan itu sendiri.

Kaedah ini adalah salah satunya bertujuan menunjukkan pemilikan, contohnya "kitabu muhammadin" yang bermaksud buku kepunyaan muhammad. Sekiranya dibaca secara biasa tanpa menghidupkan baris akhir setiap perkataan, ia akan mendatangkan sedikit kekeliruan bagi mereka yang baru bergelumang dengan bahasa Arab, di mana ia mungkin membawa maksud, buku dan muhammad.

"Faham tak?" Pertanyaan ustaz kecik tetap tak mampu aku jawab walau bagaimana aku cuba untuk memahami ajaran beliau.

Mungkin kerana bosan menunggu aku faham, ustaz kecik melanjutkan bicara.

"Kalau tak faham jugak, buat-buat faham."

Dan beliau berlalu kemudiannya memberi ruang kepada ustaz sebenar meneruskan sesi pengajaran.

Ayat beliau yang terakhir, merupakan antara pelajaran termahal pernah aku dapat. berpegangkan ayat nan sebaris itu, aku melangkah setapak lagi ke depan.

Jawapan yang aku dapat?

Heh, Rasul dan Allah adalah dua perkataan, yang selalunya jarang disedari. Justeru, Rasul adalah maf 'ul, manakala Allah adalah maf 'ul bih, yang bermaksud, Utusan kepunyaan Allah.


*************************************************************************************

Dan hari ni, setelah agak lama jemari tak menggigil dek perasaan yang diusik geram dan tak puas hati, kali ni berulang lagi.

Bukan mudah berbuat baik, meski adakala terasa usaha yang telah dicurah bertimbun-timbun, peluh yang menitis sudah hamis basahi wajah.

Cuma, untuk putus asa, belum kot. Aku masih akan tetap cuba membantu selagi termampu, cuma, untuk masa akan datang, harapan perlu dikurangkan. Tak guna mengharap jilatan penuh kasih sayang andai yang dibantu adalah anjing garang yang tersepit di celahan rumpun buluh.

Adeh. Setiapkali kewalahan cenggini, aku selalu terkenang kisah di atas, walaupun jelasnya tak ada kena mengena pun.





p/s: Entry ini adalah entry separa emo. ;P



save the earth...