Sabtu, 10 Julai 2010

'Go to hell.'

Dah lama tak stay up pepagi buter macam neh. Penat keje la konon, blom kul doblas dah selamat terlena. Walhal keje duduk, menaip tiga pat patah, bercakap.

Keje jawab tipon je pon padahalnya. Haha...

Kekadang, bila terpikir, orang kena bayar 30 sen seminit untuk bercakap dengan aku, aku pulak ada kalanya perlu bagi solution yang adamasanya tak mampu nak selesaikan masalah customer, kadang-kadang hal tu buat aku ralat. Malangnya, itu sahaja yang mampu aku lakukan, dan tak lebih dari itu.

Sepanjang 7 hari bebetul jawab call, dah hampir 700 call aku jawab, dan dah mula tau bagaimana harus bagi jawapan untuk setiap soalan. Tapi, hal ni kadang-kadang buat aku terpikir, seharian jawab call, lebih 6 jam cakap kat tipon, tapi bila dah habeh keje, still nak jugak cek tepon sendirik, still jugak nak bercakap kat tipon sendirik. Jadi skrang neh, bapekah purata aku bercakap kat tipon sebenanya? 1 per 3 hari kah? Dahsattt.... giler tipon sungguh....

Jawab call, opkos la berdepan ngan macam-macam orang. Yang paling aku ingat ada dua jenis, satu yang jenis memahami, menghargai serta tau bersyukur aka berterimakasih, kedua, jenis membentak, marah-marah, dan tak paham-paham.

Kena marah, kena jerit, idiot, bodoh, go to hell, antara yang aku dapat.

Selain tu, i love u, i miss u, dan 'malam ni boley keluar tak', juga antara yang aku dapat.

Belum lagi kira yang cakap campur-campur, melayu-omputih, omputih-melayu, nasib baik bukan omputih-cina-tamil je.

Sume menda macam ni, sebetulnya tak la bagi tekanan mana pon, sebab matlamat aku adalah payment yang bakal aku dapat. Justeru, bebenda yang macam-macam ni memang kena lalui jugak. Bak kata omputih, no pain no gain. Tak dikopek kulit durian, tak merasa la enaknya buah tuh.

Jadik, kebanyakan benda ni akan jadik bahan lawak pada aku.

Bila orang marah-marah, tak dinafikan, telinga aku hangat jugak. Tapi, sekurang-kurangnya aku tau, marah-marah macam tu, bukan saja rugi duit yang digunakan untuk call aku, malah, buruknya alahai.

Lagi, boleh je nak cakap apa kat aku, cuma, yang mampu lanjutkan isu diorang pada pihak berkenaan sekiranya diorang memang ada masalah besar, orang macam aku saja. Aku pulak bukan la plastik. Justeru, boleh saja nak marah-marah aku, aku hanya akan mendengar, berkata ya sekali sekala, tapi, aku boleh saja balas kata-kata ta hape-hape tersebut dengan mengabaikan masalah diorang.

Macam bagus-bagus saja bunyiknya ayat aku tuh, haha.

Tapi, andai teliti semula, itu adalah kenyataannya. :D

Yang paling best bila apa yang customer tanya aku boleh jawab tanpa kelam kelibut mencarik jawapan. :D

Baik la, mau beradu. Tatau sama ada blog ni akan bersawang sampai bila. Yang pasti, setiap hari aku akan menjadik SR berjaya blogwalking ke mana-mana.



p/s: Keje ni sikit sebanyak menemukan perawakan aku satu masa dulu. Tatau sama ada perkara itu baik atau tidak.