Khamis, 11 Februari 2010

Balik la Kampung...

Tak dapat balik kampung leh wat orang nanes ke? Tak best giler.

Sabtu ni dah start cuti midsem UM. Petang tadi, malam ni, esok pagi, ramai kekawan aku memulakan perjalanan menuju kampung halaman memasing. Jauh dekat, sejam, dua jam, 7-8 jam, naik ketapi, bas, kete, dan macam-macam lagi. Sumenya bermatlamatkan kampung.

Kali pertama di cuti sem aku akan menghabiskan masa di UM. Hehe, sebenarnya, sepanjang hayat ni adalah kali pertama aku berada selama ni di perantauan. Takla lama mana, skang masuk 9 minggu berada 8 jam perjalanan dari kampung.

9 minggu je pun.

Tapi tengahari tadi, bapak aku tipon. Bapak aku ni memang sangat jarang tipon, biasanya yang menelepon hanyala mak aku. Tapi tadi, bapak aku tipon untuk tanya adakah aku balik walaupun hakikatnya dah beberapa kali aku bagitau aku tak balik. dan bila sekali lagi aku bagitau aku tak dapat balik, bapak aku sedikit mengeluh.

Ini tak lain tak bukan sebab cuti seminggu nanti hanya aku yang tak balik. Abang aku dengan adik aku budak nursing tersebut akan balik. Sekarang pun sebetulnya abang aku dalam perjalanan ke kampung. Justeru hanya aku yang tak ada di rumah.

Lebih dua dekad hidup, aku hanya menjalankan tanggungjawab menuntut ilmu dalam jarak yang sangat dekat dengan famili.

Sekolah pertama aku hanyalah 5 minit naik basikal, sekolah kedua aku pra-sekolah pulak hanya 5 minit berjalan kaki, begitu juga dengan sekolah rendah.

Sekolah menengah sedikit jauh di mana kira-kira setengah jam naik bas. Menjelang tempoh memasuki asasi, jarak semakin kurang, di mana hanya 15 minit berjalan kaki aku dah pun selamat sampai di rumah.

Hanya 3 tahun yang lalu, aku mendaftarkan diri di UM KL dan bak kata mak aku satu masa dulu sebaik aku memasuki sekolah menengah agama atas kehendak bapak aku, tak payah la sampai ke Mesir langkah aku, paling jauh pun cukupla KL. Dan memang di sini aku berada, Kuala Lumpur.

Setakat ni aku masih kukuh menahan perasaan untuk balik, masih mampu tersenyum bila mendengar memasing akan balik kampung. Hatta housemates aku sume sekali balik kampung. Justeru, itulah antara sebab utama aku berkampung di library UM memalam buta macam ni. Sebab adalah tidak sopan untuk aku bermuram durja bagai di rumah tanpa ada sebab yang konkrit.

Waaahhhhh~~~~

Rasanya esok aku kena memulakan proses mengulangkaji supaya dapat jawab test Prof Aga dengan baik menjelang bukak sem balik. Dan sepatutnya fokus pada projek. Setelkan walaupun memang tak de perasaan langsung nak pedulikkan tu sume.






p/s: Agak-agak MAW masih ingat aku tak bila aku balik lepas poster presentation 12 mac nanti? Mungkin tak dia pandang aku ngan gaya amnesia?




save the earth...