Rabu, 17 Februari 2010

Selamat Balik Kampung

Meskipun cuti pertengahan semester hanya berbaki beberapa hari, tapi rata-rata member aku baru saja kembali ke kampung memasing. Pija, Una, Salehan (merangkap member yang berkongsi supervisor ngan aku) baru saja tiba atau masih dalam perjalanan ke kampung masing-masing.

Pija, yang sepatutnya menaiki train jam 2330 pada 15/02/2010, pada saat-saat akhir terpaksa membeli tiket keesokan harinya waktu yang sama. Ini adalah kali pertama beliau balik menaiki train, justeru beliau dengan bahagianya telah packing sesiap, dan dengan belum bertiket, beliau dengan yakinnya ke KL Central dan mendapati tiada lagi tiket untuk malam tersebut.

Justeru, beliau terpaksa membeli tiket keesokan harinya dan oleh kerana rumah aku bersebelahan stesen LRT yang terdekat dengan UM, maka malamnya beliau berada di rumah aku. Kalau tak, ada harapan beliau terpaksa kembali ke UM semula atau lebih best perlu menetap di surau KL Central.

Bak kata cerdik pandai, setiap apa saja ada hikmah di sebaliknya. Beberapa jam selepas itu, Pija menyedari bahawasanya beliau tertinggal charger lappy di kolej. Jadi, esoknya setelah kembali ke kolej untuk mendapatkan charger Pija, kurang sejam sebelum train dijadualkan bertolak, kitorang ke KL Central. Dan perjalanan Pija ke kampung beliau berjalan dengan aman.

Pagi 16/02/2010, iaitu kira-kira 15 jam sebelum Pija memulakan perjalanan ke kampung, ketua kumpulan IPM kitorang; si kecik Una telah pun bertolak ke kampungnya di Perak menaiki kenderaan UM. Kepulangan beliau ke kamoung bukanlah semata untuk bercuti, sebaliknya ia adalah sebahagian dari projek tahun akhir beliau di mana projek beliau bertempat di kampung halaman beliau sendiri. Segalanya baik sehinggalah menjelang tengahari semasa berhenti rehat di R&R, ketua kumpulan yang berkaliber ini telah tertinggal purse beliau di situ.

Dan kisah perjalanan ke balai polis-JPN-JPJ akan bermula sekali lagi. Cuma kali ini watak utamanya adalah Una, manakala aku akan menjadi watak pembantu dalam babak ini. Sekali lagi, bijak pandai ada mengungkapkan, pengalaman itu guru terbaik. Justeru, pengalaman aku diragut yang menyebabkan terpaksa berulang ke JPN-JPJ-Bank akan digunakan sebaik mungkin untuk membantu Una kali ni. Sebelum terlupa, takziah untuk Una. Dan... bertabahlah~~!!

17/02/2010, member yang berkongsi supervisor dengan aku pula akan kembali ke kampung.

Ketiga-tiganya, aku tak pasti bilakah mereka akan kembali ke UM semula. Yang pasti, Isnin 22/02/2010 kelas sudah bermula. Dua hari selepas itu adalah hari test Waste Minimization and Pollution Prevention. Ketiga-tiga cikgu tak rasmi aku dah balik kampung, lalu ngan siapakah aku nak menuntut nanti? Adehh...

Aku, tetap jugak setia di KL. Hari-hari ke IPS selaku petani berjaya, ditemani Unta yang agak sehat sekarang ni. Semoga beliau terus sehat dan tak lagi terlupa sape beliau dan betapa pentingnya beliau pada aku. Ingat tu Un~~!!



Pija ketika di Shah Alam..



Una si ketua kumpulan yang berkaliber gigih panjat pokok cinonit semata-mata nak tangkap pest.....




p/s: Bertabahla~!! Jangan dikenang kampung nan jauh di sana~~



save the earth...