Ahad, 14 Februari 2010

KO-K

2 minggu yang sudah aku ke Ulu Gombak, untuk menyudahkan 2jam kredit KO-K yang aku amik; FASILITATOR atau PEMUDAHACARA. Perjalanan yang kira-kira 50 minit bermula dari UM aku lalui hanya dengan tertidur-tidur sepanjang perjalanan dan sesekali terlentok atas bahu sape tah kat sebelah. Sebaik sampai, 37 orang peserta sesama bersarapan selepas check in bilik dan dorm. Aku kebetulan dapat bilik berkongsi 5 orang di mana 2 daripadanya merupakan sorang isteri dan ibu. Heh, mantap~~!!

Ice-breaking yang agak memenatkan otak apabila perlu menyebut semua nama 37 orang termasuk nama sendiri seterusnya diikuti kembara ke hutan dan bermain lumpur. Setakat panjat memanjat, terjun menerjun takla terlalu sukar buat aku yang sedikit perasan lasak ni, tapi apabila tiba pada bab meredah selut dan lumpur yang pekat likat lengkap dengan bau yang yang menyengat, errkghh... nyaris angkat bendera putih jugak la. Kemudian tiba di bahagian paling ditunggu-tunggu, meredah lumpur berkedalaman melebihi paras dada bagi mereka yang berketinggian sekitar 150cm.

Memasing semakin lawa dan segak setelah melepasi lumpur tersebut. Setelah beberapa sesi posing dan bergambar, para peserta dibawa ke air terjun. Membersihkan diri sebelum meneruskan perjalanan ke air terjun yang lagi best.

Tiba di dorm menjelang 1730. Masing-masing buat-buat lupa tugasan untuk membuat beberapa siri persembahan menjelang malam dek kepenatan meredah hutan. Usai mandi masing-masing terbongkang kelelahan, dan hanya terjaga apabila hidung diserbu bau menggoda makan malam menjelang 1830.

Dalam sesi ice-breaking terdahulu paginya, para peserta telah dibahagikan kepada 8 kumpulan yang mengandungi 4-5 peserta dengan cara masing-masing mengambil serangkap lagu. Dan entah bagaimana percaturan aku, aku tersekumpulan dengan 4 jejaka dan hanya aku satu-satunya spesies yang berbeza. Persembahan pula terbahagi kepada 3 segmen; sketsa dan lagu, lagu pilihan, dan lagu undian.

Sketsa dan lagu, setiap kumpulan harus menyanyikan lagu dan melakonkan lagu tersebut, manakala lagu pilihan terserah kepada para peserta untuk menyanyikan apa jua lagu. Lagu undian pula, setiap kumpulan perlu mencabut undi, dan lagu-lagu tersebut antaranya rock kapak, rap, dangdut, dan joget. Kumpulan aku pula dengan bahagianya telah terpilih lagu joget. Nyaris terjojol bijik mata setelah undian ditentukan. Apatah lagi dengan jejaka kumpulan aku, 3 daripadanya berbangsa Cina. Apakah terjadi dengan persemabahan malamnya??

Kira-kira 1850 baru lah kelihatan kumpulan-kumpulan memulakan latihan masing-masing. Menjelang 2030 semua peserta berganding bahu menghias dewan, justeru latihan hanyalah kurang dari dua jam. Malam persembahan yang diberi nama Malam 1001 Ragam bermula kira-kira 2130.



Sesi taklimat selepas breakfast hari pertama.... cameraman adalah lecturer sendirik, di mana kenyataannya kitorang sume sekadar pandang ke depan semata-mata untuk gambar kekonon sedang khusyuk dalam kelas.... wakaka..



Sesi ice-breaking...



Sedikit berbeza dengan kumpulan-kumpulan lepas, kumpulan aku mengembara dalam hutan dan lumpur pada petang hari pertama...



Erkhhhh... paling tak suka part ni, meredah PARIT. Bau lumpur sangat kuat menerjah lubang hidung.



Peratikan kedalaman dan kepekatan lumpur tuh.... ngggg... hanya KO-K yang memungkinkan aku melalui mendalah nih....



Bergambar selepas bersalut lumpur. Habih sama warna je sume orang.


Lepas bermain-main lumpur kitorang sume ke air y=terjun dan bermain-main kat situ pulak. Tapi kerana aku rasa tak de apa yang istimewa ngan gambar-gambar tersebut melainkan aksi-aksi main air, aku tamau letak. Haha... Nak letak gambar-gambar persembahan plak...



Aku paling suka group neh, 4-4 sporting~!! 3-3 segemn dorang memang best gilezzz la....

Inilah terjadi pada group aku, Joget Kelanchi-Joget Kelantan + Taichi. Sepatutnya aku wat step joget tapi dek keterkejutan sume orang asik gelak tak hengat, aku belasah nyanyi je, huh~~!!


Habesss..... sume orang lulus. Haha...





save the earth...