Ahad, 7 Februari 2010

TEsT

*Sekali lagi, menaip sesiap dalam notepad sambil mengadap nota dan hanya publish bila tiba di UM. Sume sebab bruk dah selamat bersemadi dengan tenang. Insya Allah seminggu dua lagi bila stemik dah selamat bergelimpangan di hall rumahku surgaku, akan kembali aktip di ruang blog. Setakat ni memang hanya mampu menjengah blog-blog yang difolllow tanpa boleh selesa berlama-lama... *

********************************************************************

Kadang-kadang test memang memenatkan. Khamis adalah hari test IPM dan notanya plak, sampai 8 lecture. Tak la banyak mana, tapi memang cukup banyak takrif, nama-nama saintifik dan beberapa lagi perkara yang boleh menyebabkan aku muntah tanpa sebab. Aku bukan la insan yang dilahirkan berkebolehan mengingati nama-nama saintifik yang kekadang nyaris patah gigi menyebutnya!

Lari dari topik test, teringatkan plak cosmate merangkap member yang sesama berkongsi supervisor. Kesian beliau, sampai tensen tahap tak hengat, sampai kena jumpa doktor bagai (walaupun tujuan utama beliau jumpa doktor tu masik tak diketahui berikutan beliau memilih untuk merasikan buat masa ni). Beliau kena buat balik dari mula projek beliau. Nak explain lelebih pun aku memang ta arif bagaimana projek beliau berjalan dek perbezaan tajuk antara kitorang. Keje beliau dalam lab, bersama mesin-mesin dan beberapa menda lgik, aku plak berada di rooftop, bersama tong-tong sampah berisi garbage enzyme dan polybag berisi black soil dan benih-benih sawi serta balsams.

Yang sedikit ralat, beliau kena buat balik, hanya kerana kesentengan dan keselambaan mulut sorang budak post graduate. Malang lagi, kekata tah pape budak itu dipercayai dan kekata tu plak bertentangan ngan result yang member aku ni dapat. Apa yang mampu member aku buat ialah menemui sv dan membuat penjelasan, namun penjelasan beliau dipersoalkan. Hanya kerana beliau adalah under graduate. Teramat la typical cara menilai orang.

Motif betol kan, yang straight A's dalam PMR, SPM, diagung-agungkan sampai mengenetepikan terus mereka yang hanya mampu meraih lulus. Yang dapat pointer 3.7, 3.8 dan 4.0 dipuji melambung-lambung nyaris nak gugur jantung dan pada masa yang sama yang hanya peroleh CGPA 3.0, 2.8 dipandang enteng seremeh-remehnya seolah-olah yang dapat 3.0, 2.8 ni tak berusaha langsung untuk berjaya.

Nak kata aku bias dalam membicarakan soal ni, be free to think so.

Hakikatnya, aku memang sangat kurang gemar dengan penilaian macam ni. Exam hanyalah kertas soalan yang perlu dijawab dalam masa maximum 2 jam 30 minit dan jawapannya pula berdasarkan pelajaran selama 14 minggu. Cuma, apakah hanya dengan kepintaran mengadakan jawapan seiras skema, menjamin sesorang boleh mandiri dalam kenyataan hidup? Dapat straight A's boleh bagi pelajaran atau pengalaman pada beliau untuk handle emosi bila tetibe beliau dumped? Dapat 4.0, atau, 3.7, dan layak untuk terus apply PhD memampukan beliau bertahan bila diasak dengan provokasi?

Cuma, by hook or by crook, atas nama sorang student, for sure exam adalah penentu. Tapi orang yang sepatutnya sangat berpengalaman, menilai buku dari kulitnya, ada sedikit kekuciwaan dan kepedihan di situ. Tak best.


p/s: Mood yang sedikit turun naik dek blom habes study. Giler banyak takrif nak kena ingat! Berpotensi memengsankan!



save the earth...