Rabu, 24 Februari 2010

Handphones...


Dua telefon aku, satu hitam dan satu putih.

Bagaimanapun yang putih tu housing asalnya adalah biru. Satu monofonik dan satu lagi polifonik. Kedua-duanya tak memiliki apa-apa ciri-ciri istimewa seperti mp3, mp4, lamera, recorder dan sbagainya. Tapi istimewa keduanya adalah kerana kedua-duanya sentiasa berkredit. Kemampuan ini adalah kerana selain tarikh expired yang lagi 2 tahun, kedua-duanya juga jarang digunakan. =)

Kedua-dua alat keperluan ni aku beli menggunakan ongkos sendirik. Yang putih merupakan telefon pertama aku miliki dan dibeli pada awal 2005, selepas mendapat keputusan SPM. Justeru, aku memang tidak pernah memiliki telefon bimbit pada zaman persekolahan dan sikit sebanyak aku agak sukar memahami mengapa adik-adik aku beriya memerlukan alat komunikasi tanpa wayar ni sebelum menamatkan sesi persekolahan memasing.

Waktu tu telefon yang sekarang ni dah tak wujud di pasaran ni bernilai kira-kira RM250. Telefon ni dah beberapa kali bertukar tangan dan sangat berbakti pada seluruh famili. =) Hingga sekarang housingnya telah bertukar beberapa kali dan beberapa bulan ini telefon putih terpaksa menggunakan khidmat bateri NOKIA 6101.

Awal 2007 aku beli pula telefon hitam, yang masih kekal dengan housing asal. Telefon ni sangat disukai oleh MAW, justeru telah mencecah ratusan kali terhempas, dihempas, dihempuk, terhempuk, terlontar mahupun dilontar oleh beliau.

Mengapa aku perlu ada dua handphone sekali gus? Kerana aku mempunyai 2 nombor, satu maxis dan satu lagi celcom. Keluarga aku rata-rata menggunakan celcom, cuma bapak aku menggunakan maxis. Justeru, bapak aku akan call aku menggunakan talian maxis manakal yang lain akan menghubungi aku di talian celcom.

Tapi jujurnya, aku memang sangat tidak gemar memikul kedua-dua handset ke sana sini kerana aku sangat malas memegang banyak menda di tangan. Justeru, aku pernah memiliki handphone dual sim.




Handphone buatan Malaysia yang berharga RM98.75 ini sangat best. Mempunyai radio, mp3, recorder, ada slot mini SD, handsfree, malah sangat ringan. Cuma, aku hanya sempat menggunakan handphone ini selama kira-kira sebulan, kerana ini adalah antara barangan yang diragut tempohari.

Lalu, aku kembali menggunakan kedua-dua telefon hitam dan putih.



save the earth...