Isnin, 8 Februari 2010

Hotel @ Kemensah

Hotel @ Kemensah

Sebuah hotel bertaraf berbintang-bintang akan didirikan bersebelahan air terjun di Kemensah. Hotel setinggi kira-kira 5 tingkat tersebut akan memuatkan 101 bilik dan memiliki beberapa kemudahan lain seperti kolam renang, spa, pusat gimnasium, tempat bowling, dan seumpama dengannya. Lebih menarik, lokasi pembinaan hotel tersebut yang dijadualkan berada di tengah-tengah hutan dijangka akan menarik minat ramai pencinta alam sekitar untuk memnginap dan menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan.

Pembinaan hotel ini yang dijangka akan bermula awal tahun hadapan sedang dalam proses pemantauan oleh pihak berkenaan. Lokasi pembinaan telah dilawat untuk menjalankan Environmental Impact Assessment (EIA) atau Pemantauan Alam Sekitar.

Pemantauan ini bertujuan untuk meminimakan kesan akibat pembinaan hotel ini terhadap alam semulajadi di kawasan tersebut terbahagi kepada Physical and Chemical, Biological Environment, dan Human Environmental. Physical and Chemical lebih tertumpu kepada pencemaran yang bakal berlaku kepada persekitaran seperti kualiti air, kualiti kebisingan dan sebagainya. Manakala bahagian Biological Environment memberi perhatian kepada spesies flora dan fauna di kawasan tersebut seterusnya bahagian Human Environmental pula memberi tumpuan kepada pandangan dan pendapat penduduk di sekitar kawasan tersebut.

Pemantauan yang diketuai CEO Syarikat sendiri membuktikan syarikat Golden Group Holding Sdn Bhd ini tidak hanya berorientasikan bisnes semata-mata malah turut memandang penting penjagaan alam sekitar.

Tugas-tugas tersebut berakhir setelah beberapa data yang diperlukan dikumpul.



Pemantauan kualiti air oleh Miss Una & Miss Anis.... mata mata merewang ke mana-mana je cik una tuh... ;p



Lokasi Hotel 101 bilik....



Yang terlibat memantau.... muka akibat kelaparan.... ;p







p/s: Ini adalah assignment EIA grup aku. ;p




save the earth...