Rabu, 14 April 2010

Doh & Donut: Prolog

Sekumpulan sahabat nan akrab dan erat. Bagai mouse dan pc, umpama touch-pad dan laptop. Begitulah simboliknya ikatan antara meraka.

Doh, si sengal yang sering menceriakan keadaan. Berperwatakan ceria, gemar mengusik, namun mempunyai mood yang mudah berubah tatkala tekanan menghentak pundak.

Donut, si gadis berperwatakan matang dan selalu di landasan kenyataan. Juga gemar mengusik, namun mempunyai skala tertentu. Seperti Doh, Donut juga adakala menghadapi kesukaran tatkala tekanan memuncak. Namun, keseluruhannya, Donut lebih mampu mengawal keadaan dan emosi meski ada masa terpamer juga riak di wajah.

Talam, sahabat keduanya, berperwatakan sedikit pendiam, tapi adakala sedikit gila-gila. Seorang yang selamba dan normal selayaknya seorang manusia.

Alis, seorang teman di kalangan mereka, berperwatakan comel dan sedikit pendiam, namun masih mempunyai sense of humour.

Bis, salah seorang di antara mereka, berpenampilan menarik, berperwatakan manja dan lemah lembut.

Di sini kisah mereka bermula, tatkala keakraban antara mereka menimbulkan sesuatu yang lebih erat dari ikatan persahabatan.

Si sengal yang ceria, di sebalik kebahagiaan dan senyuman, rupanya ada cerita yang tersimpan. Kekecewaan lalu mendorong adanya perubahan, hingga batasan tak lagi terlihat selaku kekangan yang membawa erti, malah sekadar jelas di kerlingan yang kadang kala.

Dek perwatakannya mungkin, Alis yang sedikit pemalu menyimpan angan, Doh bukan hanya teman dalam pandangan. Sedang Doh hanya bercanda dalam kebanyakan tutur kata. Lalu tergantunglah Alis kelemasan cuba menggapai bayang. Alis yang terus bermimpi, sedang Doh, tanpa mengerti bahasa renungan Alis, terus melangkah tanpa gelisah, terus berlari di landasan hakiki.

Dalam sengal Doh, selaku manusia yang tak lepas dijentik rasa, juga menyembunyikan rahsia. Dalam usik dalam gurau, Doh tergawang-gawang apabila Bis bak pawana yang sering menyapa lembut rasa yang paling dalam. Namun, selaku gadis nan misteri dan sedikit aneh, Bis hanya memandang ke depan, tanpa sedar diri diperhati.

Talam, wataknya bukan di sini bermula. Tetapi hadirnya, bakal merubah kisah yang telah bermula.

Donut, gadis nan matang ini, dalam manis tawa, bakal mengubah kehidupan seorang yang pernah kecewa dengan kisah silam nan melukakan.

Cuma antara mereka, apabila rasa itu mula diutamakan, yang terluka pasti ada.

Kisah mereka dijedakan sementara.






save the earth...