Isnin, 12 April 2010

Kawan & Persahabatan

Bila berkenaan kawan dan persahabatan, memang perkara yang bakal berlaku adalah sukar untuk diteka.

Di mata dunia, sepasang sahabat kelihatan terlalu akrab untuk dipisahkan. Kelihatan terlalu rapat untuk dijarakkan. Terlalu bahagia untuk merasa makna derita. Terlalu memahami untuk saling melukakan.

Malangnya, adakala keakraban itu, hanya satu tontonan untuk sebuah lakonan. Kebahagiaan itu, cuma satu perlakuan yang mesti diteruskan untuk menutup telinga dari mendengar bibir yang berbicara. Saling mengerti itu, hanya satu lafaz kata usah bertanya kerana hati tak pernah sudi untuk berterus terang tentang apa rasa sebenar yang bersarang.

Saling mendiamkan kebenaran, saling menidakkan kenyataan, saling mengaburkan hakikat. Namun yang benar akan muncul, meski nyalaannya kelihatan hampir padam. Kenyataan akan terbentang, meski warnanya hampir sirna. Hakikat akan terus kekal, meski dalam kelam.

Ucap nista dari seorang teman, umpama sembilu yang menusuk.

Ungkap benci dari seorang sahabat, bagai belati yang menghiris.

Kata cerca seorang paling akrab, seperti badai yang menghempas.

Selamanya akan terpahat. Dan hanya masa yang akan memudarkan ingatan dari terus mengenang. Sedang kenangan takkan pernah hilang.

Namun siapalah seorang manusia untuk mengharapkan seorang teman yang sempurna sedang manusia itu sendiri sifatnya pelupa.

Siapalah seorang untuk mengharap sahabat yang setia sedang teman itu sendiri sifatnya sementara.

Siapalah sahabat untuk mengharap seorang teman yang mengerti sedang sahabat itu sendiri sifatnya menemani kala jiwa dirundung duka semata.

Apalah persahabatan saat semua yang membahagiakan dilupakan tatkala hati terasa disakiti.

Apalah sahabat saat semua yang meyenangkan dipadam tatkala terasa diri didustai.

Umpama melupakan budi sang hujan membasahi bumi menghidupkan pepohon yang menjadi punca rezeki tatkala hujan muncul saat ingin berpacaran.

Kesempurnaan yang diharapkan adalah mustahil. Kerana manusia itu sendiri hanya satu ciptaan Tuhan. Hanya Dia yang Maha Sempurna, justeru siapalah manusia untuk terlalu kecewa tatkala kehilangan sesuatu yang bukan milik hakiki.

Bak kata Luqmanul Hakim, jadilah sahabat, sebelum mencari sahabat. Andai ini dipateri di ingatan, tentu saja keluh kesah yang menyoal mengapa sahabat sukar ditemui tak mungkin didengari.

Tulisan ni dah lama jadik simpanan, dan dititip satu masa dahulu tatkala sebuah cereka kehidupan tertayang di depan mata. Sepasang sahabat yang entah kenapa tiba-tiba adanya jurang. Jurang yang mulanya seinci makin melebar, membesar lantas membentuk satu juram nan dalam.
Sayangnya, mereka saling menidakkan hakikat perlunya kejujuran. Masing-masing lebih ingin mempertahankan apa yang dinamakan sebagai keegoan. Dan mungkin kerana perpisahan lebih baik buat mereka, maka kini mereka bukan sahaja dipisahkan tempat dan jarak, malah masing-masing sudah mengabaikan apa yang dikatakan sebagai kenangan.




P/S: Ini bukan balasan untuk sebuah titipan yang lain, sekadar menyuarakan apa yang pernah terpahat dalam fikiran.



save the earth...