Jumaat, 27 November 2009

Bertapai Ketupat

Aku masih dalam mood raya puasa sebetulnya bila terperasankan raya haji dah pun menjelang.

Raya ni mungkin agak tragis bagi adik aku budak nursing tu sebab beliau hanya akan sampai rumah menjelang pagi raya. Sekarang beliau sedang dalam perjalanan dari Kuantan ke Kelantan. Heh!

Menu esok pagi adalah nasik impit kuah kacang walopun kacangnya masih dalam kulit, perlu dikopek, digoreng, diblender sebelum perlu dimasak menjadik kuah kacang.

Tugas aku plak (selain skip dari kemas mengemas) adalah tolong bungkus tapai, test rasa ketupat ketupat, dan, makan mangga. (tak kena mengena ngan raya...)



betapa gigih aku perlu kopek kulit kacang neh.... fresh dari dalam tanah, tok sedara aku yang tanam.... kalo rebus besh neh!




pulut yang ditabur ngan ragi secukup rasa...





bahan-bahan yang diperlukan. daun pisang yang dah dilayukan, lidi yang diruncingkan hujungnya untuk jadik tutup daun pisang dan bleh jugak dijadikkan sudu nak makan nanti. jangan nak main staple je! tak sweet langsung!
amik satu sudu, taruk dalam daun pisang... kalo ngan aku, harus 3 pat sudu aku taruk. banyak, kenyang makan, dan cepat habis membungkus!






tarra...!!!! siap seperiuk besar. besh tak aku? ;P





Selamat Hari Raya AidilAdha....
Berhati-hati makan daging....
save the earth...