Jumaat, 13 November 2009

Suku Juta

Tiba-tiba je aku nak menulis pasal ni. sebelum ni ada jugak terpikir nak kata sesuatu tentang isu ni tapi asik tertangguh-tangguh sampai akhirnya aku rasa tak payah la kot aku turut menghangatkan jugak isu ni.

tapi, mungkin bila aku baca entry ni, aku agak teringin meluahkan pandangan aku sendirik plak.

"Kerugian di Stadium Bukit Jalil mencecah suku juta"

jujurnya aku agak sentap mendengar tajuk berita ni beberapa hari lepas. pertama, kerana jumlah sebesar itu. kedua, kerana mereka yang bertanggungjawab mengakibatkan kerugian sebesar itu adalah sekumpulan orang yang berabis beberapa ratus dan mungkin mencecah ribuan ringgit malaysia (kalo ribuan rupiah takpe gak) untuk ke Stadium Bukit Jalil dan sebagainya, merupakan para Kelantanese.

sebagai sorang Kelantanese jati, aku seyes berasa sangat malu ngan kejadian nih. walopon aku yang bukan peminat bola sepak ni ada terdengar dan terbaca bahawasanya pasti akan ada sesuatu terjadik selepas tamat perlawanan, sama ada menang atau kalah, pasti akan ada sesuatu kekecohan.

masa tu aku membuat assumption, Kelantan menang kot... kalo menang, mungkin tak la berlaku kekecohan semacam yang dirisau-risaukan. sebab kalo kalah, aku dapat teka la keributan takkan dapat dielakkan. apatah lagi berkaitan bola sepak.

tapi, kekalahan membuatkan para penyokong merah putih ni bertukar perwatakan kalah bebudak nakal tak dapat gula-gula.

agak menyeksakan nak menerima, ini lah penduduk negeri aku. aisehmen, seyes wat malu negeriku yang terchenta tuh. hapepun, aku selaku Kelantanese (yang kononnya tersangat asobiyah ni...) sekuman pun tak menyokong vandalisme seperti ini. sekian terima kasih.

lepas je tamat perlawanan, salah sorang member aku call. bila aku tanyakan kepada beliau berkenaan kerja-kerja pemercunan dan pembakaran kerusi, beliau dengan nada ala-ala bangganya menyatakan bukan semata-mata kerusi je yang dibakar, malah bumbung stadium sekali.

aku: dah bakar stadium nanti nak main bola kat mana plak?

beliau: ala, buat stadium baru plak...

terpaksa la aku mengeluh mendengar jawapan sebijaksana itu. nak buat reban ayam pun payah, nak buat stadium ekk???









p/s: cam take baju raya je raya aji ni... isk...


save the earth...