Selasa, 3 November 2009

Sabah bah....

Aku tak pernah ke sabah, sarawak mahupun mana-mana tempat kat malaysia timur tersebut. tapi kali pertama aku tahu pasal keningau, aku terasa sangat-sangat nak ke sabah andai ada masa free dan ada duit yang berkepuk-kepuk.

kenyataan ini bukan la kerana buah hati pengarang jantumku berada di sana. ini adalah kerana kira-kira 5,6 tahun dulu aku telah terbaca satu tulisan Ramlee Awang Murshid yang jugak merupakan novelist thriller, aku semacam tersuka kat sabah walaupun memang tak pernah ke sana.

kemudian aku dapat tahu plak, kat sabah seafood sangat murah-murah berbanding kat bahagian malaysia lain. hutan kat sana jugak masih lagi dara berbanding sebelah sini yang sudah banyak diteroka dan dijadikan hutan batu. seterusnya, sabah jugak pemes dengan mutiaranya, gelang mutiara dan segala bagai. mutiara air tawar yang diternak sendirik, mutiara air masin yang lebih besar dan cantik. mutiara asli.

bila tengok peta, sangat takjub melihat peta malaysia timur yang hampir sama je dengan semenanjung. bila tengok tv, juga sangat terpegun dengan tradisi subang panjang yang melanjut di telinga. simbol kecantikan di sana suatu ketika dulu .

belajar di kalangan limpahan sabahan suatu masa dulu juga satu pengalaman yang selalu menyebabkan aku terpaku. sangat suka mendengar sabahan sama sabahan berdialog dalam slang sabahan mereka. confirm aku batukan diri dan menelinga. cuma bila dah sesama kat KL, ada sesetengah sabahan sudah agak hilang slang mereka, itu agak menyedihkan aku yang suka mendengar slang mereka. isk!

minggu lepas, hosmet aku plak telah outstation ke sabah, dan beliau dengan baik atinya telah membeli seutas sorang gelang dari sabah.
sementara tunggu beliau balik, aku nyaris jadik katak kering kebuhsanan dan kerisauan di rumah.....eheh

komawoyo nc ....!!!!




gelang dari sabah..... cumil cumil..... belum rasmi lagi nih! =p







p/s: aku cuba menulis tanpa gunakan singkatan...........hehek

*kokonon take 5 masa study la nih...... hihik*












save the earth...