Isnin, 22 Mac 2010

Apa Tanda-tanda?

Habit yang biasa berlaku apabila satu group of people naik bas, bila salah sorang dapat naik masa berebut-rebut dengan manusia yang ramai tu, beliau akan 'menanda' seat untuk rakan-rakannya. Kadang dengan meletakkan bag, kadang dengan meletakkan barang-barang, dan sebagainya.

Ia adalah satu kebiasaan, yang rasanya semua orang yang biasa menaiki bas pernah mengalami keadaan ini, atau mungkin antara yang suka menanda seat untuk kawan-kawan dan sebagainya.

Oh? Tidak~! Aku bukanlah antara yang anti dengan golongan sebegini, ni adalah perkara yang biasa, nama pun menggunakan perkhidmatan awam, jadi redha je lah jumpa dengan pelbagai dan bermacam-macam orang. Tapi, apa yang menyebabkan aku sedikit allergik dengan orang semacam ini, adalah apabila diorang ni, tak kira tempat, masa dan keadaan, asyik nak mendahulukan diri sendirik je.

Setelah beberapa lama tak naik bas SKMK, kali ni aku bertemu semula dengan golongan semacam ni. Dahla kebetulan bas tadi ala-ala mini-bus, cinonit yang amat, orang pulak tak payah tanya lah kalau dah hujung minggu, kebetulan pulak aku membimbit cenderahati untuk 43 orang untuk jamuan minggu akan datang, tiba-tiba apabila naik bas yang sebetulnya masih banyak seat yang kosong, terkena pulak dengan seorang gadis cumil molek menanda seat.

Beliau sendiri dah duduk dan menanda seat di sebelahnya, ok, aku memang takde masalah dia nak bagi kawan dia duduk kat sebelah tu, tapi aku sedikit hangin apabila 2 seat di belakang juga ditanda, dn beliau menayang muka selamber tak hengat apabila aku tercengang di hadapannya. Adik aku yang entah kenapa begitu betul bentul waktu itu, elok-elok dapat seat, boleh pulak terkedek-kedek menghampiri aku dan berdiri di sebelah aku, sampai menghalang laluan. Dek geram, dengan adik aku sekali terkena marah.

"Barang tu ko nak bimbit ke? Letak jela, perlu ke cakap menda macam tu?"

Adik aku yang sedikit nerd pelan-pelan meletakkan barang, sebelum tiba-tiba seorang gadis kecil yang lain menggamit menawarkan seat yang kosong do sebelahnya.

Oh? Aku berleter macam aku sangat baik dan tak pernah menanda seat untuk sesiapa sebelum ni kan? Heh, tipulah kalau aku cakap aku tak pernah buat~! Pernah, aku pernah buat. Tapi apabila bas semakin sesak, dan kawan aku masih belum survive untuk menaiki bas, aku akan offer seat itu pada sesiapa sahaja yang sedang berdiri. Zaman persekolahan, waktu sedang menaiki bas sekolah terutamanya di sekolah menengah, aku pernah diperli dan disindir oleh kawan-kawan semata kerana aku tamau menanda seat untuk diorang. Huh, entahlah, tak dapat faham kenapa mesti marah aku apabila aku tamau menanda seat untuk diorang.

Kenapakah aku membebel? Kerana aku harap, tolonglah, andai anda tak mampu menaiki bas awal-awal, kawan anda yang menanda seat hanya akan menambah kesesakan. Pernah terjadi beberapa kali di depan mata aku, seat yang ditanda untuk seseorang, tinggal kosong hinggalah bas memulakan perjalanan. Sedangkan ramai yang berdiri waktu itu. Orang yang sepatutnya duduk di tempat yang kononnya reserved tersebut? Heh, berdiri di depan sekali.




p/s: Ini entry sedikit emo, kerana aku sedang dalm mood 'perang' dengan MAW. Tak abes-abes nak gigit orang~!







save the earth...