Ahad, 7 Mac 2010

Judging By Its Cover

Isu ni kalau dibincangkan memang takkan selesai, atau paling-paling pun sukar untuk capai persetujuan macamana nak sudahkan isu ni.

Menilai dari luaran.

Adalah normal, first impression banyak mempengaruhi pelbagai perkara. Paling penting masa interview, first date, hari pertama bergelar pekerja, hari menemui bakal mentua, dan seangkatan dengannya.

*********************************************

"aku kenal sorang mamat ni
pergh..nak kata ensem tu..pun taklah ensem sgt
tapi ada muka lelaki sejati la..
tym aku jumpa dia 1st time , dia baru balik surau..pakai baju melayu
kat kunci dia plak..ada keychain FEAR ALLAH..

dahla tu..aku dpt tahu..dia ni org senegeri dgn aku ( kpala mulalah pk..wah..kalau kawen ni..senang nk balik kg..)
haha

n dia ni mmg la..rajin segala
sbb kitorang kenal pun sbb ada prog la..wat2 keje sket
then..setahun berlalu
aku kwn2 dgn dia biasa jela..
aku takda prasaan minat or suka apapun kat dia..
juz rasa..wow..boleh tahan...mcm tu je
takda no fon dia pun
dah2 tu..aku add dia kat fb pun dlm 2-3 bulan lepas

tak lama lpas tu.barulah aku sedar , dia ni amat emo..
dia ada gaduh dgn sorang dak laki ni..
n slalu update status kt fb yg emo2..ngalahkahn pompuan br putus cinta

kutuk org tu je memanjang
sejak aritu..aku punya pandangan kt dia dah berubah
sbb sikap dia yg tak cool tu"


credit to DutaLove@Cari


************************************************

"Aku pun nak share jgk cite...pasal sorang cosmate aku...dia ni pki tudung labuh jenis yg bidang bsr,pki sarung tgn,stokin semua la...org lain semua mmg respek hbs kat dia tapi dia xseperti luaran dia..maksud aku,dia slalu maki org yg dia xsuka..serius aku terkejut setiap kali dia maki dia ada minat dgn sorang laki ni,tp laki ni dah ada gf,tapi dia xpeduli n terus cuba dapatkan laki tu....kalau korang tgk dia,korang xkan percaya apa yg aku cite...penampilan dia tu xmenggambarkan perangai sebenar dia.... kalau org lain yg xrapat dgn dia tentu aggp dia sorang pmpn yg lemah lembut lagi suci murni"

credit to amlisa@cari

************************************************

Itu antara beberapa kisah benar berkenaan isu ini. Dan aku yakin sekurang-kurangnya setiap orang di luar sana pernah mengalami hal yang serupa atau lebih kurang sama.

Pada aku, inilah yang dikatakan, ragam manusia. Adalah perangai manusia, selalu terlupa, dan suka mencari kesempurnaan, kemudian kecewa apabila harapan yang tinggi berakhir dengan satu kenyataan yang tak menepati mimpi dan angan.

Walhal, sebelum mencari kesempurnaan yang hakikatnya hanya dimiliki Tuhan, seringkali terleka bahawa diri masih terlalu banyak kekurangan. Masih gagal mengawal diri dari membentak saat keinginan ditolak, masih gagal tersenyum bila terasa terabai, masih sukar memberi maaf apabila terasa diri di pihak yang benar. Tapi, masih ada hati untuk memiliki seseorang yang sempurna di pandangan, dan lengkap serba-serbi dalam pelbagai keadaan.

Sama ada perasan, atau masih mamai bertatih di pentas kehidupan.

Mungkin selaku manusia, wajar berhenti menganggap diri adalah mesin penentu seseorang adalah baik atau sebaliknya hanya dengan sekilas pandang yang adakala silau dek kilauan mentari.



save the earth...