Rabu, 24 Mac 2010

Pengembaraan Terakhir?

Misi diteruskan. Sebenarnya terpaksa diteruskan dek cadangan serta usul bernas Prof yang mencadangkan group kitorang cek pH hujan dan waste water dari kilang baja yang menjadi subjek kajian nih. Justeru, selaku student yang bijaksana lagi amat patuh, kitorang dengan sukarelapaksa bergerak ke lokasi pada hari yang telah dipersetujui.

(Erkghh.. ayat dah ala-ala skema laporan bahasa Melayu SPM pulak...)

Sampai je kat Kampung Padang Jawa, Shah Alam, kitorang dibahagikan kepada 3 lokasi berlainan, di depan sekolah, di belakang kilang, dan di kampung.

Inche Ali selaku ketua mestikah keseorangan, dan lokasi pilihan beliau adalah di depan sekolah, merangkap, di dalam masjid. Tujuan utama ialah, setelah melekatkan kertas berpelekat yang bertujuan memerangkap habuk (bukannya menangkap habuk ye inche leader) yang terbebas dari kilang, beliau boleh landing dengan aman damai di dalam masjid. Terserlah kepimpinan selaku ketua. ;p

Manakala kakak kesayangan beliau bersama pemilik blog, lepak di belakang kilang, sambil memerhati komuter berlalu satu demi satu. Tobat mengantuk~!

Lagi dua orang ahli kumpulan pulak, berada di dalam kampung. Lokasi yang strategik, mementang ada banyak gerai, sampai beringgit-ringgit habis. Huh, sungguh tidak adil~!

Dek kebuhsanan melampau, setelah lebih sejam terkuap-kuap, akhirnya aku dan kakak kesayangan Inche Leader aka Inche Ali, bercadang membuat lawatan mengejut ke lokasi adik kesayangan beliau. Heh, memang beliau sedang berehat dengan bahagia pun~!

Pemilihan hari yang tersilap mungkin, jangan kata hujan, mendung pun tidak. Justeru adalah hampir mustahil untuk kitorang menadah air hujan untuk mengkaji pH air hujan tuh.

Tapi, dek kegeniusan, pasangan adik kesayangan dan kakak kesayangan telah meredah ke belakang kilang dan mengambil sampel air longkang yang berasal dari kilang yang menjadik subjek kajian kitorang. Hehe...



Longkang di belakang kilang baja.



Azali sedang mengambil sample air dari kilang baja. Isi dalam botol air mineral yang baru dihabiskan kandungannnya beberap minit sebelum itu.



Azali: Kak Pija, turun je, kalau jatuh kita elak.
Pija: Elak ke mana?
Photographer: Kalo Pija jatuh, dedua terhumban dalam longkang, sah kena snap. ;p



Akhirnya Pija selamat..... sebenarnya x la curam mana, tapi sebab Pija bersandal, maka risiko untuk tergelincir adalah sedikit tinggi. ;p


Selasa minggu depan adalah hari pembentangan. Adeh....






save the earth...