Isnin, 15 Mac 2010

NO MATRIX CARD NO ENTRY

Tak pakai kad matrik, tak boleh masuk library.

As simple as that. Andai tiba-tiba seorang pelajar ingin memasuki library untuk sebarang tujuan, dan beliau terlupa memakai kad matrik, maka beliau akan dihalang dari memasuki library.

Peraturan ni baru je dikuatkuasakan dalam setahun dua ni. Dan sepanjang penguatkuasaan ni, aku pernah terserempak beberapa kali beberapa pelajar tidak dibenarkan masuk kerana tidak memakai/membawa kad matrik, beg diperiksa sebelum memasuki library, beg diperiksa semasa keluar, dan terbaru, seorang pelajar diminta keluar dari library setelah didapati memasuki library tanpa membawa kad matrik.

Selalu je terjadi kes sampai je depan library, baru tersedar terlupa bawak kad matrik. Daripada ditegur oleh mak guard, baikla balik dengan sukarela. Tapi selalu jugak aku jumpa kes-kes yang degil dan keras kepala apabila tak dibenarkan masuk. Selalunya student foreigner yang suka bertekak dengan mak dan pak guard neh.

Tapi, walo betapa panjang proses bertekak tersebut, tetap mereka tak dibenarkan masuk. Hal ni amat dititikberatkan apatah lagi apabila berlaku peningkatan kes-kes kehilangan laptop, macam yang penah aku tengok satu hari tu.

Hari tu hari minggu, tak ramai orang. Tapi keluar je library, tetibe mak guard sorang tu periksa beg setiap orang. Di sebelah beliau, sorang budak pompuan berbangsa Cina dengan muka nebes. Aku cuak mulanya, tapi bila mengingatkan aku tak bawak pape yang tak dibenarkan, aku biarkan je beg aku diselongkar. Tapi sebaik je mak guard unzip kan beg aku, budak pompuan tu yang terlebih-lebih menyelongkar.

Ternaik pulak suhu masa tu, apehal budak tu terlebih-lebih. Jadi aku bertanya;

"Kenapa kak?"

Mak guard tu menjawab. "Ni ha, laptopnya tinggal sekejap saja, tak sampai sepuluh minit, dah hilang..."

"Ooohhh..." kata aku.

Sambil tu budak perempuan tadi tu kembali menarik muka kecewa apabila mendapati laptop dalam beg aku tu bukanlah kepunyaannya. Melihatkan air mukanya yang sedikit teruja sebaik melihat laptop aku, aku merumuskan kami memiliki laptop yang sama mungkin.

Dan terbaru berlaku di depan aku, apabila seorang pelajar, jugak foreigner, berjaya membolos masuk ke dalam library tanpa kad matrik. Tapi, dek ketajaman mata mak guard, pelajar tersebut dijejak dan diminta supaya keluar. Kejadian ni berlaku di depan aku.

"Kenapa kak?" Aku sempat menyoal apabila mak guard tu mengiringi seorang pelajar sambil membebel mengatakan tak dibenarkan masuk tanpa kad matrik.

"Masuk dalam (library) tapi tak bawak kad matrik, mana boleh." Katanya.

"Macamana boleh masuk pulak tadi?" Aku menyoal lagi, memandangkan mak guard tu nampak ingin bercerita.

"Dia masuk dengan boyfriend dia, lepas tu sedap-sedap duduk kat atas, akak ikutlah."






p/s: Sila pakai kad matrik sepanjang masa, senang. ;p



save the earth...