Selasa, 16 Mac 2010

Block Parking

Aku sedang menyarung helmet waktu tetibe disapa.

"Duduk sini ke?"

Seorang gadis yang mungkin sebaya aku menegur. Di tangannya segugus kunci dan kelihatan sedang menghampiri sebuah skuter.

"A'a, duduk sini."

Pelik jugak, rasanya aku tak kenal. Nak kata gaya nak berkenalan pun tidak memandangkan muka ala-ala tertelan prune.

Tanpa segaris senyum dia menyambung ayat.

"Lain kali jangan parking situ ek, block jalan nak keluar."

Aku pandang moto aku yang diparking belakang motor-motor lain. Adakah aku parking melintang?

Tak.

Adakah kat depan tu terdapat ruang kosong yang memungkinkan aku parking kat depan?

Tak.

Jadi, apakah motif pompuan tu tiba-tiba buat ayat cantik macam tu?

Oh~! Motor dia adalah skuter, dan dia tidak memiliki daya fikir yang kreatif dan kritis untuk mengeluarkan motor dia dari lambakan motor-motor yang diparking.















Teringin pulak nak berkata; "Kak, ni kan asalnya parking kereta, oleh kerana semua orang sayangkan motor masing-masing tanak dibasahi hujan dan didera kehangatan matahari, justeru semua orang pakat-pakat letak je motor kat sini. Parking motor yang asal ada je, kat lua. Kat situ takde orang nak block motor anda andai parking bertingkat macam ni anda panggil sebagai block. Jadi, tamau diblock, nak keluar cepat, tamau berpikir cara nak keluarkan motor, sila berbesar hati la parking kat luar, bagi can skuter cumil anda kepanasan dan kehujanan."

Tapi memandangkan aku malas mencarik pasal dan masalah, maka aku senyum saja.

Tapi, apabila aku sampai rumah lewat petang lepas keluar hantar Una ke kolej, parking yang kosong adalah di tempat yang sama, jadi, aku parking jugak di tempat yang sama. Blocking?

Perlukah timbul soal itu apabila parking di tempat yang bukan tempatnya? Apakah ayat aku ini?

save the earth...