Ahad, 28 Mac 2010

EARTH HOUR 2010

Sambutan Earth Hour di DTC, UM.


Tandatangan penyokong Earth Hour...


Menjelang 830pm, yang hadir dengan meriah countdown, ala-ala sambutan merdeka je plak. Tapi ada sikit masalah teknikal, sebaik countdown setel, DTC mengambil masa beberapa saat lambat sebelum padam, diikuti lampu-lampu jalan. Sekitar DTC bergelap sepenuhnya dan hanya disimbahi cahaya bulan serta kilauan flash kamera yang tak henti-henti.


Sebelum 0830pm...


Beberapa saat selepas 0830pm....


Memasing diberikan sebatang lilin dan cawan kertas... semata-mata untuk publisiti...adehhh....dan lebih membahayakan alam sekitar sebab pembebasan gas tah pape.....


Pembaca ikrar....


Sedang berikrar............


Adehhh.... tak larat dah. Sampai sini saje.........:P

Begitu lah sudahnya sambutan Hari Bumi ni di UM. Bak kata sorang teman, dia tak menyambut hari ini kerana pada dia hal ini adalah imaginasi yang takkan tercapai, apatah lagi masih terlalu banyak kelemahan. Memadamkan lampu selama sejam tak ubah membiarkan enjin kereta hidup tanpa bergerak, sekadar membazirkan minyak tanpa tujuan, menurut beliau.

Apakah umpama broadband yang dibayar pada amount tertentu pada setiap bulan sama ada perkhidmatan tersebut digunakan atau pun tidak?

Mungkin juga.

Cuma, buat masa sekarang, sedikit sebanyak ini terlihat sebagai usaha untuk menyuntik sedikit kesedaran kepada penduduk bumi khususnya rakyat Malaysia yang segelintirnya lebih gemar peduli tentang hal sendiri dari orang lain.

Tak dinafikan, anjing menyalak bukit takkan berikan sebarang kesan, namun titis air yang menyapa batu sepanjang masa mampu melekukkan batu nan perkasa.

Justeru, pilihan di tangan kita. Mahu memandang dengan sebelah mata atau merenung dengan fikiran yang terbuka.







save the earth...